המדריך לבריאות

איך חולי מתפתח?

בניגוד למה שניתן לחשוב, רוב המחלות מתפתחות ברמת התא. לכן, כדי להבין איך ולמה מחלות מתפתחות צריך להבין מה קורה ברמת התא בגוף. אני לא הולכת לעשות לכם שיעור בביולוגיה, אלא לשתף איתכם את אחת האנלוגיה האהובות עליי, בתקווה שהיא תעזור לכם להבין את העיקרון. אנלוגיה זו משווה את הגוף שלנו למדינה ולתושבים שלה.

אנלוגיית המדינה המשגשגת

תדמיינו לעצמכם מדינה, בה חיים מיליארדי אנשים ועובדים זרים . לכל אחד מהם יש תפקיד וכולם משתפים פעולה כדי להפוך את המדינה למקום נעים למגורים: אדריכלים מתכננים ערים ובניינים יפים, הפועלים בונים את הבניינים, הצבעים צובעים אותם, הגננים נוטעים עצים ומסדרים גנים יפים, אחרים מנקים את הרחובות ומפנים אשפה, הנגרים מייצרים ריהוט, המשטרה שומרת על סדר – ויש גם את כוחות הביטחון שמחפשים מחבלים כדי לחסל אותם לפני שהם גורמים לנזק.

בדומה למדינה הזו, לכל תא בגוף (כולל החיידקים הטובים) יש תפקיד המאפשר לכל התהליכים החיוניים לגוף להתרחש: ייצור אנזימים, פינוי פסולת, הפקת אנרגיה, העברת מסרים בין התאים, נטרול רעלים, זיהוי וחיסול של חיידקים ווירוסים מחוללי מחלה, איתור וחיסול של תאים סרטניים וכן הלאה.

כמו מדינה שיכולה לשגשג רק כאשר כל תושביה ימלאו את תפקידם, כך גם הגוף יכול לשמור על בריאותו כאשר כל תא ותא ממלא את תפקידו

בגדול, המדינה תהפוך למשגשגת מתפתחת ונעימה למגורים כאשר כל אחד בנפרד ימלא את תפקידו בצורה המיטבית, ישלם מסים ויתרום לחברה. כדי שזה יקרה לאורך זמן, כל אחד צריך להרגיש כמה שיותר מאושר ומוערך, הוא צריך ליהנות מהחיים וכמובן גם לקבל מספיק אוכל וכסף.

עכשיו תדמיינו מדינה בה אף אחד לא מרוצה, כולם מרגישים שדופקים אותם ולכן דופקים את האחרים בחזרה. לא בא להם להשקיע בעבודה. במקום לבנות ולייצר דברים, כולם הורסים, מבזבזים, מלכלכים, שודדים וכו'. בקיצר, גות'האם סיטי בלי באטמן בגרסת הקומיקס, או סדום ועמורה בגרסה המקראית. 

אותו הדבר נכון גם לגבי הגוף...

רק כאשר כל התהליכים החיוניים מתרחשים בצורה מיטבית ומלאה הגוף שלנו ישגשג ויישאר בריא. כדי שזה יקרה לאורך זמן, כל תא צריך לקבל את כל מה שחיוני עבורו כדי למלא את תפקידו, כגון: אספקה איכותית ומספקת של כל הוויטמינים, המינרלים והחומרים המזינים הנוספים החיוניים לתא. 

לעומת זאת, אם לאורך זמן התאים לא מקבלים את כל מה שהם צריכים, התהליכים החיוניים לא יוכלו להתרחש בצורה מלאה ויעילה והגוף לא יוכל לשמור יותר על בריאותו.

מדינה בדרך כלל לא הופכת ממדינה משגשגת עם תושבים מאושרים ל"גות'האם סיטי" בתוך לילה אחד – וגם הגוף לא הופך מבריא לחולה ברגע אחד. לרוב, תהליך כזה לוקח הרבה מאוד שנים בו תנאי החיים מתדרדרים והאנשים מתחילים לסבול. התהליך המקביל בתוך הגוף הוא שהתאים לא מקבלים את כל מה שהם צריכים. 

בתחילה זה יתבטא אולי רק בחוסר זמינות של מותרות ומוצרי יוקרה (בגוף זה יכול להתבטא לדוגמה בעייפות או דיכאון קל), אחרי זה שעות העבודה יתארכו ובמקביל ההכנסות יצטמצמו (בגוף אולי יתפתחו כאבים או בעיות עיכול/עור/שינה), בהמשך שיעור האבטלה יעלה והתושבים ירגישו חוסר ביטחון. עם הזמן, הרצון של רוב האנשים לתרום יהיה נמוך יותר, ואם לא הוא אז היעילות שלהם תפחת באופן כמעט ודאי (בגוף: התהליכים החיוניים השומרים על הבריאות נפגעים).

ואז מגיע שלב המרד... והמחלה מתפרצת

בעוד שהרוב יתעסקו בהישרדות, אחרים אולי ימצאו דרכים להתעשר על חשבונם של אחרים (כפי שגם תאי סרטן בגוף משגשגים על חשבון התאים האחרים). אם מצב זה ימשיך מספיק זמן, האנשים יתחילו לחשוב על מרד (בגוף: תהליכי תרום-מחלה מתרחשים בהם עדיין אין סימפטומים), בהמשך יתחילו לתכנן את המרד (בגוף: תהליכי מחלה ממשיכים, הגוף מתחיל לבטא סימפטומים קלים ולא ספציפיים, כדוגמת עייפות). בסופו של דבר, אם שום דבר לא ישתנה, המרד יתפרץ (בגוף: המחלה "מתפרצת" וגורמת לסימפטומים ספציפיים, כלומר, לסימפטומים שניתן לשייך למחלה).

חשוב לציין, כי במדינות כמו גם בגוף, התהליכים הקודמים להתפרצות המרד (לפני שהמחלה מתפרצת) הם תהליכים ארוכי טווח. אולם, ברגע שהמרד התפרץ (החמלה התפרצה) העניינים יכולים להתדרדר במהירות.

מה משמעותה של האנלוגיה לשמירה על הבריאות?

כדי למנוע מחלות (ככל הניתן) אנחנו צריכים לשמור על מספיק "תאים מרוצים" כדי שהם יעשו את העבודה שלהם וישמרו על בריאות הגוף. במילים אחרות, אנחנו צריכים לספק לתאי הגוף שלנו, כמו גם לכל החיידקים והנגיפים הידידותיים החיים בתוכנו, את כל החומרים השונים שהם צריכים: ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו ושומן חיוניות, נוגדי-חמצון, שינה מספקת, נשימה נכונה, תנועה מתאימה ומספקת, חשיבה חיובית, אהבה עצמית וכו'.  

מצד שני, יש לצמצם את החשיפה לחומרים שרעילים לגוף ושנמצאים באוויר, במי ברז, במזון מעובד, בממתקים, בקרמים, בבשמים ועוד. 

בנוסף לכך, כדאי לבדוק כל כמה זמן מה מצב "המדינה האישית שלכם": האם התאים שלכם משגשגים ומאושרים או שהם כבר מתכננים מרד?

איך אפשר לעשות זאת?

הדבר החשוב ביותר הוא להתחיל לשים לב לתחושות הגוף שלכם!

מה עושה לכם טוב ומה לא?

מעבר לכך, 'שיטת צופיה' משתמשת גם בבדיקות מעבדה פונקציונליות מתקדמות ובשיטות אבחון נוספות (כגון: הקינסיולוגיה היישומית) כדי להבין ולהעריך מהו מצבו הבריאותי של הגוף.

המשך קריאה מומלץ:

התאים שלנו: ממה הם בנויים ומה הם צריכים כדי לשמור על בריאות הגוף?

רעלנים - האם אתם יודעים למה אתם נחשפים?

הכתבה הבאה במדריך לבריאות:

חשיבותה של מערכת העיכול לבריאות

למערכת העיכול תפקיד מרכזי לבריאות האדם. לכן, שיקומה מהווה חלק מרכזי בטיפול בשיטת צופיה. בכתבה תכירו לעומק את מערכת זו ותפקידיה החשובים – חלק יפתיעו אתכם ממש!